AUTORSKI PROGRAM ŚWIADOMEGO LIDERA

Z opisem prawdziwego przywództwa odwiecznie kojarzą mi się słowa, które wypowiedział Winston Churchill: ”Potrzeba odwagi, by powstać i przemówić. Potrzeba jej również, by usiąść i posłuchać.”

A jak wygląda Twoja odwaga?
Potrafisz usiąść i posłuchać, czy zdecydowanie wolisz powstać i przemawiać?
Kiedy już słuchasz, czy na pewno słyszysz co mówi do Ciebie drugi człowiek, czy może wybierasz selektywnie tylko te informacje, które chcesz usłyszeć?

W tej części mojego programu staram się przybliżyć uczestnikom szkolenia jak krytyczne jest świadome słuchanie dla każdego przywódcy. Po czym możesz rozpoznać, że rzeczywiście aktywnie komunikujesz się ze swoim zespołem. Jak generalnie przebiega proces komunikacji, który składa się nierozerwalnie zarówno z nadawcy komunikatu, jak i jego odbiorcy.
Jeżeli tylko mówisz, a nie umiesz słuchać, nie jesteś w stanie komunikować się z drugim człowiekiem efektywnie.

Nazwa tego kroku przewrotnie mówi o słuchaniu i słyszeniu, ale oczywiście poruszany jest również temat skutecznego komunikowania swoich oczekiwań do swojego partnera biznesowego (nadawanie komunikatu).

Zazwyczaj na początku szkolenia słyszę od uczestników, jak świetnie radzą sobie ze słuchaniem i z komunikowaniem się, ale po dopytaniu o konkretne sytuacje z ostatnich dni czy projektów, okazuje się, że efekt tej komunikacji już nie jest tym wymarzonym, że w sumie mogłoby być lepiej.
…okazało się, że nie zrozumieliśmy się co należy zrobić i musiałem poprawiać po pracowniku.
…no, coś tam mówił o potencjalnych zagrożeniach, ale nie mówił, że to krytyczne!
…właściwie wspominał, że kompletnie nie wie jak poradzić sobie z grupą ludzi, ale przecież poprzednie zadania wykonywał wzorowo!


Zatem czym to słuchanie jest i dlaczego nie słyszymy innych ludzi?
O tym za chwilę, najpierw sprawdźmy jak Twoje komunikaty są odbierane, jak słuchają inni, tego co do nich mówisz.

W ramach testu, zleć to samo zadanie 5 osobom!
Zadanie proste i testowe, sprawdź jego efekt!
Zapewniam Cię, że wynik nie będzie taki sam u poszczególnych członków zespołu. Jeżeli nie wiesz jakie zadanie będzie dobre, skorzystaj z tego szkoleniowego.
W trakcie szkolenia lider dostaje obrazek i jego zadaniem jest opisanie pozostałym, co mają narysować. W drugim etapie oceniamy w jakim stopniu obrazki uczestników są zbliżone do oryginału i z czego wynikają różnice.

Dobra zabawa, ale jednocześnie świetna lekcja, zarówno efektywnego komunikowania, jak i uświadomienia sobie jednego z bardziej skomplikowanych procesów, jakim jest efektywne słuchanie.

Różnice w odbiorze przekazywanych poleceń i zadań mają różne przyczyny. Jednym z powodów jest nasza mapa, którą mamy w głowie, nasze doświadczenie, zdobyta wiedza, postrzeganie świata, wyznawane wartości, tempo przyswajania otrzymywanych komunikatów i kreatywność potrzebna nam do realizacji zadań.

Wracając do słuchania i słyszenia!
Powodów braku „odwagi, aby usiąść i posłuchać” jest wiele. Moje obserwacje wśród menadżerów, dyrektorów i właścicieli firm pomogły mi pogrupować je w 5 najczęściej spotykanych. Oczywiście nie są to jedyne powody i warto przyglądać się swoim mechanizmom niesłuchania.

PRZEKONANIA
Jako kierownik czy dyrektor masz silne przekonanie, że to Ty masz dowodzić, a inni powinni słuchać, że słuchanie to oznaka słabości i strata czasu, w końcu tyle lat nauki i doświadczenia, zobowiązuje! Wierzysz, że płaci Ci się za działanie, a nie słuchanie wszystkich dookoła.

OBAWA PRZED OCENĄ I NEGACJĄ KOMPETENCJI
Każda opinia od podwładnego odmienna od Twojej potrafi wzbudzić strach jak inni to odbiorą, przestaną z pewnością Tobie ufać, no bo jak teraz zmienisz zdanie to jaki z Ciebie lider. Głębokie przekonanie o nieomylności podpowie Ci natychmiast, że inne opinie należy zlekceważyć i puścić mimo uszu. Twoja jest najlepsza!

STRACH PRZED NADMIERNYM POZNANIEM DRUGIEGO CZŁOWIEKA
Często słyszę, że zbyt szczegółowe poznanie drugiego człowieka, utrudnia zlecanie zadań, odmawianie niektórym prośbom, ocenianie realizacji zadań i motywowanie. Może tak się oczywiście zdarzyć, ale jeżeli masz taka sytuację to jest to w Tobie i zachęcam do przepracowania kompetencji rozdzielania relacji koleżeńskich z biznesowymi. Trudne, ale warte wysiłku! Korzyścią poznania drugiego człowieka jest efektywniejsze dopasowanie motywacji i kompetencji pracownika!

NASTAWIENIE SIĘ NA JUŻ PODJĘTĄ DECYZJĘ
Nadmierna pewność siebie i nieograniczona wiara w swoje rozwiązania i decyzje skutecznie blokuje słyszenie innych opinii i sugestii. Jak wielkie ryzyko za tym idzie myślę, że nie wymaga zbyt wielu słów z mojej strony. Wspomnę tylko o ryzyku niepowodzenia oraz o obniżeniu zaangażowania zespołu w planowane zadanie czy projekt!

BRAK KONCENTRACJI
Często osoby wykonujące zbyt wiele zadań w jednym czasie, zwyczajnie nie są w stanie skoncentrować się na słuchaniu. Kiedy próbują słuchać ich mózg jest bombardowany myślami o wielu rzeczach oczekujących na realizację, o opóźnionych zadaniach i wielu innych. Jeżeli jest to Twój przypadek to koniecznie zrewiduj kalendarz i postaw jakość ponad ilość!

Jesteś zainteresowany rozwojem kompetencji słuchania i przyjrzeniem się bliżej opisanemu powyżej tematowi?
Szkolenie możesz zakupić w formie pojedynczego modułu (kroku) jak i pełnego programu!

W międzyczasie zacznij już swoje pierwsze kroki!

Nawiąż kontakt wzrokowy ze słuchaną osobą, nie przerywaj i nie udzielaj swoich opinii, aż do końca!
Słuchaj, przyjrzyj się na myślom pojawiającym się w Twojej głowie w trakcie słuchania!
Komunikuj aktywnie, że słyszysz, że poznanie treści komunikatu jest dla Ciebie ważne!
Podsumuj co usłyszałeś i jak zrozumiałeś usłyszany komunikat!
Upewnij się, jakie jest oczekiwanie Twojego rozmówcy w związku z otrzymanym komunikatem!

Zapraszam po więcej wiedzy i ćwiczeń.
Po każdym module szkoleniowym, uczestnik otrzymuje 1h indywidualnych konsultacji w formie coachingu!

Zostaw komentarz

Twój adres email nie będzie opublikowany.Pola wymagane oznaczone są *

Możesz używać tych tagów HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>